Route 5

De hele route is beschreven in aaneengesloten rijdagen maar uiteraard kan op ieder moment een rustdag worden ingelast om de omgeving rustig te bekijken, om daarna de route weer op te pikken. De dagelijkse afstanden zijn zodanig dat het ook mogelijk is om dagen te koppelen waardoor de reis in minder dagen kan worden gemaakt.

Route 5, een route van ca. 2350 km voert ons vanaf Calgary naar het overweldigende Waterton Lakes National Park en vanaf daar min of meer evenwijdig aan de Amerikaanse grens, naar de grensplaats Osoyoos. Daar vandaan rijden we door Canada’s fruit- en wijngebied de „Okanagan Valley” langs schitterende meren en uitgestrekte wijngaarden, waarna we via Glacier Nat. Park, Revelstoke Nat. Park en Yoho Nat. Park naar het hart van de Rocky Mountains rijden. Na een uitstapje naar het spectaculaire -in 2014 geopende-  Glacier Skywalk, rijden we via de Icefield Parkway en de Bow Valley Parkway richting Banff waarna we Kananaskis Country inrijden om in het Peter Lougheed Provincial Park te overnachten. Vandaar rijden we via HW40 weer terug naar Calgary.

Klik op het nummer voor extra info over de campground: 55-56-57-58-59-60-61-62-63-64-65-66-67

Dag 1, Na het afwerken van de papierwinkel op het verhuurstation en het in ontvangst nemen van de motorhome gaan we eerst op zoek naar een supermarkt voor de nodige proviandering. De meeste verhuurders verstrekken een plattegrondje naar de dichtstbijzijnde supermarkt. Omdat we na het provianderen al wel halverwege de middag zijn gaan we op zoek naar een overnachtingsplek die niet te ver rijden is. We rijden Highway 2 South op in de richting Lethbridge en stoppen na ca. 140 km in het plaatsje Claresholm op het Claresholm Centennial Park, een niet al te spannende maar wel keurig geregelde gemeentelijke campground, waar je mooi de gelegenheid hebt je motorhome te "organiseren” en van binnen en van buiten te leren kennen. Deze campground heeft full hook-up plaatsen en watervul- en dump gelegenheid, een klein winkeltje en een speeltuintje.

Claresholm0893

Claresholm Centennial Park


Dag 2, Door het tijdverschil met Europa ben je de eerste dagen in Canada altijd vroeg wakker, wat goed uitkomt want we hebben vandaag een drukke dag. Na het dagelijkse ritueel - als je de mogelijkheid hebt, watertanks vullen en afvaltanks dumpen - rijden we weer HW2 South op en nemen na ca. 35 km de afslag hw785 naar Head-Smashed-In Buffalo Jump. Op deze historisch site kun je zien hoe in vroeger tijden de Indianen hele kuddes bizons over een klif joegen waarna ze te pletter vielen en ze eenvoudig geslacht konden worden, zeer leerzaam en pakkend in beeld gebracht en -tentoongesteld. Een aanrader! Na enkele uren hier te hebben rondgekeken rijden we de ca. 20 km weer terug naar HW2 South en vervolgen onze weg tot de Intersection met HW3 West -The Crowsnest Highway- die we volgen tot Pincher Station waar we HW6 nemen en door plaatsjes als Pincher Creek en Twin Butte komen op onze weg naar het Waterton Lakes Nat. Park. Voordat je de weg naar het park oprijdt is Pincher Creek de laatste mogelijkheid om brandstof te tanken tegen een redelijke prijs, tanken in Waterton Park Village kan desnoods ook maar de prijs ligt hier aanzienlijk hoger! Al snel na het passeren van de Park Gate slaan we rechtsaf een vrij smalle gravelroad op -de Red Rock Parkway- die leidt naar Mount Blakiston en nog verder naar Red Rock Canyon. De weg is als gezegd niet erg breed maar met een 30” motorhome goed te rijden, je rijdt sowieso erg rustig daar -ca. 20 km/u is normaal- en er zijn voldoende uitwijkplaatsen mocht je een sporadische tegenligger tegenkomen, kortom, je krijgt spijt als je deze weg niet neemt, de natuur is hier op zijn mooist! Na ongeveer 7 km vind je aan de linkerkant Crandell Mountain Campground, een campground middenin de natuur waar je jezelf registreert en zelf een leuke plaats opzoekt, temidden van andere motorhomes of ver van iedereen verwijdert, al naar gelang je voorkeur. We nemen bij de registratie aan de ingang meteen hout mee om vanavond een kampvuur te kunnen maken en te bbq-en. We hebben vandaag ca. 175 km gereden.

HeadSmashedIn0938

Entree Head Smashed In Buffalo Jump

HeadSmashedIn0919

De Buffalo Jump

CrandellMCG0994
Waterton0964

Campsite op Crandell Mountain Campground

Waterton0947
Waterton0954
HertjeOpCG0997

Hertje op de campsite


Dag 3, We staan hier zo schitterend middenin de natuur dat we besluiten nog een dag hier te blijven. Vanuit Crandell Campground lopen diverse hiking- en cycling trails over korte of wat langere afstand naar de mooiste uitzichtpunten. Zowel beginnende als wat meer gevorderde hikers kunnen hier hun hart ophalen, er is voor elk wat wils. Wij nemen de ca. 2 km lange trail bergop naar Crandell Lake voor een adembenemend uitzicht over het meer. Aangezien wij vroeg in het seizoen hier zijn (eind Mei) is het nog erg rustig en wanen we ons nagenoeg alleen in de natuur. Bijna de enige die we tegenkomen is een wat oudere Canadees die hier in zijn eentje erg veel tijd doorbrengt, en ons wijst op verschillende punten die de moeite waard zijn. Zulke ontmoetingen zijn waardevol en de kans daarop is vroeg in het seizoen groter dan in het hoogseizoen. Dankzij het schitterende weer kunnen we vanavond weer een kampvuur maken, het barbecuen in de vrije natuur is tenslotte een van de aantrekkelijkheden van een camperreis door Canada.

CanadianCampfire0967


Dag 4, Vandaag trekken we weer verder en vervolgen onze weg over de Red Rock Parkway naar de Red Rock Canyon. Daar aangekomen laten we de motorhome achter op de parkeerplaats en gaan we de Blakiston Falls Trail lopen, een ca. 1 km lange -ca. 60 min.- trail die weliswaar licht klimt maar ook voor ongeoefende lopers redelijk te lopen is. Er zijn diverse bruggen en houten uitkijkposten in het traject aangelegd, waarvandaan je een schitterend uitzicht hebt op Blakiston Falls en Red Rock Creek. Aangezien Red Rock Canyon aan het einde van de Red Rock Parkway ligt rijden we dezelfde weg weer terug, iets dat in Canada zelden een straf is doordat je op de terugweg weer totaal andere uitzichten tegenkomt. Dat wordt weer eens bevestigd wanneer we op de terugweg eerst worden getrakteerd op een grizzlybeer langs de kant van de weg en twee kilometer verder prachtige foto’s kunnen maken van een zwarte beer die rond een boom scharrelt waarin drie jonge beertjes zich aan het uitleven zijn. Dat zijn nog steeds prachtige momentjes die ons ook na al die jaren nog steeds niet vervelen. We rijden de Red Rock Parkway weer helemaal terug en slaan aan het beginpunt rechtsaf in de richting Waterton Village. Na ca. 35 km in de Village aangekomen nemen we linksaf Mountain View Road en aan het einde draaien we rechtsaf Waterton Avenue op die ons rechtstreeks Townsite RV Park and Campground op voert. Dit is een gemeentelijke campground met voornamelijk Full Hook-Up plaatsen, waar in het hoogseizoen veel grote Amerikaanse motorhomes staan. De campground voldoet uitstekend als uitvalsbasis voor een wandeling door het stadje, of een trail naar Cameron Falls, of wat verder naar Alderson-, Carthew-, of Bertha Lake. In het stadje zijn volop mogelijkheden voor het huren van kano’s en fietsen en je kunt je opgeven voor een grensoverschrijdend bootreisje naar de Amerikaanse kant van het park in Montana. De Townsite Loop brengt je vanaf de campground via verharde looppaden rond het hele stadje, waar mountain deer, vosjes en herten door de straten lopen.

RedRockCanyon1010

Red Rock Canyon

Blakiston Falls Trail1016

Trail to Blakiston Falls

WatertonVillageCG1043

Waterton Village Townsite Campground


Dag 5, We vertrekken vandaag weer uit het Waterton Lakes Nat. Park en gaan via hw6 -Where the Mountains Meet the Prairie- weer terug naar Pincher Creek waar we HW3 West oprijden, The Crowsnest Highway. Na ca. 40 km passeren we het plaatsje Frank dat vanwege een tragische gebeurtenis in 1903 in heel Canada bekend is. Op 29 April 1903 om 04.10 uur in de nacht kwam daar met donderend geraas ca. 82 miljoen ton stenen naar beneden van Turtle Mountain, die het grootste gedeelte van het mijnwerkers stadje Frank bedolf. Daarbij kwamen 70-90 mensen om het leven. De steenlawine had een omvang van ca. 1 km breed, 425 mtr. diep en 150 mtr. hoog en staat sinds die tijd bekend als „The FrankSlide”. Het levert een heel surrealistisch beeld op als je aan beide zijden van de weg alleen maar stenen en gruis ziet en je je realiseert dat het grootste gedeelte van het plaatsje Frank, inclusief zijn inwoners daar nog steeds onder ligt. Bij het plaatsje Sparwood blijven we op HW3 West en passeren enkele kleine provinciale parken, en kleine dorpjes. We passeren Cranbrook en als we door het plaatsje heen zijn slaan we rechtsaf bij de wegwijzer naar JimSmith Lake Prov. Park. We vinden een mooie overnachtingsplaats midden tussen de bomen op een rustige campground. We hebben vandaag ca.275 km gereden.

Frank Slide Turtle Mountain

Turtle Mountain

Frank Slide Description board

Frank Slide Info bord

JimSmith CG1089

JimSmith Campground

JimSmith Lake1095

JimSmith Lake


Dag 6, Na een nacht met verfrissende stortbuien rijden we vandaag onder een stralende zon weer verder over de Crowsnest Highway. In het plaatsje Creston komen we langs een Overwaitea Foods supermarket waar we de kans waarnemen om weer even te provianderen. Het valt ons altijd weer op hoe bereidwillig de mensen in Canada zijn en steeds weer krijgen we in supermarkten de vraag of we toeristen zijn, waarna men ons spontaan korting aanbiedt die soms wel kan oplopen tot 10-15%. Een leuk gebaar dat we zeer op prijs stellen. Na het passeren van de grens tussen Mountain- en Pacific Standard Time, waarbij we ons horloge een uur terug zetten, rijden we weer verder op deze prachtige route die dwars door diverse provinciale parken loopt en waarbij we meerdere malen hellingspercentages van 8-10% en hoger tegenkomen. Te oordelen aan de vele Runawaylanes, Chain-up Area’s en Slide Area’s is deze weg in de winter ’n heel stuk moeilijker te berijden…! Bij de intersection met hw6 kiezen we richting North waarna we bij Salmo HW3 West aanhouden. We passeren plaatsen als Fruitvale, Montrose, Trail en Warfield waarna we bij Rossland HW3B aanhouden die in het Nancy Greene Prov.Park weer overgaat in HW3 west. Deze volgen we tot in het plaatsje Christina Lake waar we de borden volgen naar  Christina Pines Campground, gelegen kort bij Christina Lake middenin het Gladstone Prov. Park. De afgelegde afstand was vandaag ca. 300 km.

Chain Up Rock Slide Area
Runaway Truck Ramp


Dag 7, Na in Christina Lake nog even te hebben getankt trekken we weer verder over HW3 en passeren daarbij plaatsjes als Grand Forks, Carson, Midway, Kettle Valley en Rock Creek. Nadat we Bridesville zijn gepasseerd beginnen we aan een ca. 18 km lange klim naar de 685 mtr. hoge Anarchist Mountain vanwaar we een schitterend uitzicht hebben over Osoyoos Lake en de grensplaats Osoyoos. De afdaling met vele haarspeldbochten naar Osoyoos is spectaculair. We doorkruisen Osoyoos helemaal waarbij het opvalt dat het een echte toeristenplaats is, vooral de vele Amerikaanse kentekenplaten vallen op, de Amerikaanse grens is tenslotte maar 4 km zuidelijk. Na passeren van Osoyoos kiezen we voor HW97 die ons dwars door de Okanagan Valley leidt. We rijden een schitterende weg die aan weerskanten uitzicht biedt op fruitboomgaarden en wijnranken die tegen de heuvels zijn gesitueerd, en passeren vele fruitstandjes waar het verse fruit rechtstreeks aan de toeristen wordt verkocht. We stoppen vandaag op Applebeach RV Park in het plaatsje Oliver waar de motorhomes pal aan een meer staan. Op de campground staan verschillende gigantische treurwilgen die in de zomer schaduw geven aan de geparkeerde motorhomes, iets dat waarschijnlijk niet overbodig is want de gemiddelde zomertemperatuur is hier ca. 30 graden C. met uitschieters naar boven. We hebben vandaag ca. 170 km gereden.

OsoyoosToegang1104

Toegangsweg naar Osoyoos vanaf Anarchist Mountain

Osoyoos1105

Osoyoos gezien vanaf Anarchist Mountain

OkanaganRoute1102

Wijnroute door de Okanagan

AppleBeach RVPark1113

AppleBeach RV Park

Dag 8, Na een ontbijt aan de rand van het meer vertrekken we weer uit Oliver en rijden we HW97, tot Okanagan Falls temidden van wijnranken aan weerskanten, waarna we van Okanagan Falls tot Penticton langs het Skaha Lake rijden. Penticton voorbij rijden we over een schitterende glooiende weg met bergen en dalen, parallel aan Okanagan Lake en passeren Summerland, Peachland en Kelowna, redelijk grote plaatsen waar we even stoppen om wat rond te kijken en wat inkopen te doen. Ten noorden van Kelowna steken we via een hoge brug Okanagan Lake over om dan via de andere oever de mooie route naar Vernon te rijden. Vernon is een vrij drukke toeristenplaats met diverse winkelcentra waar altijd wel iets te beleven valt. Wij stoppen vandaag na ca. 160 km ten noorden van Vernon op Silver Star RV Park, een pal aan  Swan Lake gelegen campground met alle voorzieningen, waar we wederom onder een gigantische treurwilg staan.

SilverStar CG1119
SilverStar RV Park1120

Silver Star RV Park Campsite

Okanagan Lake1121

Okanagan Lake

Dag 9, We hebben vandaag de mogelijkheid om HW97 West te nemen richting Kamloops, maar we besluiten verder te rijden in de richting Noord over HW97A. Bij het plaatsje Sicamous komen we op HW1 en rijden we in de richting Revelstoke. We passeren Mt. Revelstoke Nat. Park en rijden Glacier Nat. Park binnen maar ons plan om Rogers Pass middenin Glacier Nat. Park te bezoeken valt in het water aangezien door hevige sneeuwval de pass is afgesloten voor alle verkeer. Wij zijn hier in de laatste week van Mei en dan is het risico op afgesloten wegen uiteraard wat groter dan verderop in het jaar. Een aantal hooggelegen wegen gaat sowieso pas in de eerste week van Juni open voor doorgaand verkeer, iets om rekening mee te houden. Ook een aantal campgrounds in Glacier N.P. is nog gesloten zodat we verder moeten rijden. Aangezien we ter hoogte van Rogers Pass weer overgaan op Mountain Standard Time zetten we ons horloge weer een uur vooruit. We rijden Glacier N.P. weer uit en besluiten ter hoogte van het plaatsje Donald op zoek te gaan naar een campground. We eindigen op Campers Haven RV and Tent Park in The Kicking Horse Valley en hebben vandaag ca. 265 km toegevoegd aan ons totaal.

Glacier Nat.Park1126

Glacier Nat. Park

CampersHavenSign1141
CampersHaven1134

„Bijna” vergane glorie op Campers Haven

Dag 10, Onder een stralende zon vertrekken we vandaag weer vanaf Campers Haven en rijden in oostelijke richting verder over HW1, waarbij we bij het plaatsje Golden op de intersection van HW1/HW95 kiezen voor de richting Calgary. Al enkele kilometers ná de intersection rijden we het Yoho National Park binnen en passeren het plaatsje Field. We verheugen ons op een bezoek aan de 254 mtr. hoge Takakkaw Falls, want bij vorige bezoeken aan dit gebied is het er om de een of andere reden steeds niet van gekomen deze waterval te bezoeken. Helaas…het gaat er ook nu weer niet van komen. Door hevige sneeuwval hoog in de bergen is er verhoogd gevaar voor lawine’s, waardoor de Kicking Horse Pass en de toegangsweg naar Takakkaw Falls voor alle verkeer is afgesloten. Jammer, het reizen in Mei/Juni heeft, vinden wij, grote voordelen maar kan soms ook nadelen als afgesloten wegen inhouden. Als vuistregel kun je er van uitgaan dat bij "normale” weersomstandigheden de meeste wegen in de eerste week van Juni wel weer geopend worden. We rijden verder en bij de intersection met HW93 kiezen we voor de richting Jasper. We rijden nu HW93 oftewel de Icefield Parkway die beroemd is door zijn adembenemende uitzichten. Door het verbod op vrachtverkeer bóven 4550 KG is het een genot om deze weg te berijden, de rust -zeker in deze tijd van het jaar- maakt het een ongekende ervaring. Bij de Saskatchewan River Crossing met HW11 maken we even een koffiestop waarna we weer verder rijden. Langs deze weg is bijna altijd wildlife te spotten, de "oogst” van vandaag is: 1 Grizzly beer, 1 Zwarte beer, 2 Herten en 6 BigHorn Sheep. We passeren Columbia Icefield dat we van vorige reizen nog kennen en dus ditmaal niet bezoeken. Daarmee rijden we ook de Glacier Skywalk -ons doel- voorbij omdat het al laat in de middag is en de Skywalk meer tijd vergt. Je kunt ervoor kiezen om de nacht door te brengen op de parkeerplaats van het Columbia Icefield Glacier Discovery Centre, dat is toegestaan, maar het is een grote asfaltvlakte waar weinig te beleven is. Wíj kiezen ervoor nog een klein halfuurtje door te rijden naar Jonas Creek Campground, een kleine knusse campground middenin een stuk bos waar we -zoals trouwens bijna alle andere bezoekers- hout gaan verzamelen voor een heerlijke barbecue in de buitenlucht. We bbq-en tot laat in de avond en kijken terug op een schitterende dag waarin we weer ontzettend veel natuurschoon hebben gezien en ca. 260 km hebben gereden.

Hector Lake Toegang1142

Sneeuw- en ijsresten begin Juni bij Hector Lake

JonasCreek CG1148

Campsite op Jonas Creek

Jonas Creek Campfire1151

Voorbereidingen voor een bbq op Jonas Creek


Dag 11, We zijn vandaag vroeg op want we gaan naar de Glacier Skywalk en daar willen we zijn vóórdat er hele bussen vol Japanners worden gelost. Onze inschatting is dat die er pas vanaf ca. 10.00 uur zullen zijn, dus we willen die vóór zijn. We rijden het stukje terug naar het Columbia Icefield Glacier Discovery Centre en zijn ruim op tijd voor de eerste bus naar de Skywalk, die iedere ochtend stipt om 09.00 uur vertrekt. Alle bezoekers voor de Skywalk worden daar gebracht met bussen vanaf het Discovery Center, aangezien er bij de Skywalk niet geparkeerd kan worden. Tot onze verbazing zijn wij om 09.00 uur nog steeds de enige bezoekers, maar aangezien een dienstregeling nu eenmaal moet worden nageleefd, rijden wij om stipt 09.00 uur in een grote touringcar het stukje van ca. 8 min. naar de Skywalk. Daar aangekomen hebben we nog ca. 60 min. kunnen rondlopen, ontdekken en fotograferen vóórdat er andere bezoekers verschenen, een unicum dat je in het hoogseizoen niet snel zult meemaken! Dat uur hebben we dan ook ten volle benut door alle uitleg over bouw en omgeving dat langs het, uit de rotsen gehouwen, wandelpad is aangebracht goed te bekijken. Als hoogtepunt ondergaan we de sensatie van het lopen over de glasplaten van het observatie platform, dat is gelegen op ca. 280 mtr. boven valleien en watervallen…ADEMBENEMEND! Na deze spectaculaire ervaring zien we op de terugweg vanuit de bus nog een aantal Mountain Goats tegen de rotsen waardoor deze dag absoluut niet meer stuk kan. Terug in onze motorhome gaan we eerst maar eens lunchen om alle indrukken van deze ochtend op ons in te laten werken, waarna we weer verder trekken in de richting Lake Louise waarbij we van het Jasper Nat. Park zó het Banff Nat. Park inrijden. Aangekomen in Lake Louise Village gaan we eerst nog even wat inkopen doen in het kleine winkelcentrum -Samson Mall-, waarna we doorrijden naar de Lake Louise Campground. We hebben vandaag ca. 160 km gereden.

Glacier Skywalk

Glacier Skywalk

GlacierSkywalk1171
GlacierSkywalk1177
GlacierSkywalk1198
Mountain Goats

Mountain Goats op de flanken van de Sunwapta Valley

Dag 12, Na een nacht met behoorlijk zware buien rijden we onder een stralende zon de berg op naar het beroemde Lake Louise. Het is er vrij rustig, de diverse parkings zijn vrijwel leeg in tegenstelling tot de laatste keer dat we hier waren, toen kon er werkelijk geen motorhome meer bij. Het meer ligt er schitterend bij en we lopen hier een deel van een trail, met overweldigende uitzichten. In de loop van de ochtend wanneer het weer wat drukker wordt vertrekken we weer en rijden naar het wat verderop gelegen Moraine Lake. De rit er naartoe is al een beleving op zich. Moraine Lake is wat wilder en natuurlijker dan Lake Louise en misschien daardoor wat minder toeristisch. Wíj vinden Moraine Lake aantrekkelijker dan Lake Louise, maar dat is natuurlijk erg persoonlijk. Na wat te hebben rondgeslenterd rond het meer rijden we weer terug de berg af en passeren het winkelcentrum aan de linkerzijde. We kiezen nu niet voor de richting Calgary maar steken de kruising recht over en rijden zo de Bow Valley Parkway op. Dit is feitelijk de oude verbindingsweg tussen Banff en Lake Louise, maar is nog volledig intact en loopt dwars door de bossen en biedt grandioze uitzichten. De snelheid is op deze weg sterk beperkt en dat is niet voor niets, je ziet aan weerszijden van de weg regelmatig wildlife rondscharrelen en dat maakt deze weg zo aantrekkelijk, doordat de snelheid zo laag ligt heb je alle kans om op tijd te stoppen. Ieder voorjaar is deze weg van 1 Maart tot 25 Juni afgesloten tussen 20.00 uur en de volgende ochtend 08.00 uur, dit om wolven en beren de kans te geven in alle rust hun kleintjes te kunnen voeden. Je passeert het imposante Castle Mountain en enkele kilometers verderop stoppen we op Johnston Canyon Campground. We hebben vandaag maar ca. 70 km gereden maar wel ontzettend veel gezien en ook op deze campground staan we temidden van bossen, zonder voorzieningen maar uiteraard wel de onvermijdelijke stookplaats voor een kampvuur/barbecue.

Moraine Lake

Dag 13, Ondanks dat we in het verleden de Johnston Canyon Upper Trail al eens gelopen hebben -ca.2.4 km- lopen we vandaag de trail nogmaals, het blijft een belevenis, zeker vroeg in de ochtend wanneer er nog bijna geen andere toeristen zijn. Daarna rijden we op ons gemak de Bow Valley Parkway verder af en nemen bij de intersection met HW1 de richting Calgary. We laten deze reis het plaatsje Banff links liggen omdat we daar al ’n aantal keren zijn geweest en nemen op een gegeven moment de afslag naar HW40 en rijden zo het Kananaskis gebied binnen. We rijden HW40 af tot de slagboom die ieder jaar tussen 1 December en 15 Juni HW40 afsluit voor doorgaand verkeer. Bij de slagboom slaan we rechtsaf en rijden zo het Peter Lougheed Provincial Park binnen. We volgen de borden naar het Visitor Center waar een permanente tentoonstelling met verschillende dieren staat opgesteld en krijgen daar ook informatie over de vrije plaatsen die er nog zijn op de diverse campgrounds die dit gebied telt. Ondanks dat er meerdere grote campgrounds in dit gebied zijn -t.w. Elkwood, Mount Kidd, Boulton Creek, Interlakes,- hebben we al een aantal keren -zeker rond het weekend- meegemaakt dat er bijna geen vrije plaatsen meer zijn. Dit gebied is zeer gewild, ook omdat het op relatief korte afstand van Calgary ligt en dus is een bezoek aan het Visitor Center alleen al omwille van informatie aan te raden, zij hebben continu de laatste info omtrent vrije plaatsen. Wij vinden nog een schitterende plek op Lower Lake Campground vanwaar we door de speciale aanleg van de camperplaatsen het idee hebben helemaal alleen in dit park te staan. Het is ook een campground zonder voorzieningen met alleen mogelijkheid tot vuurtje stoken, kortom zoals wíj het graag hebben. We reserveren de plaats dan ook voor twee dagen aangezien er in de omgeving volop mogelijkheden zijn om korte of langere trails te lopen. We hebben vandaag ca. 140 km gereden en hebben al snel na aankomst het kampvuur weer hoog branden.

JC UppTrail1256

Johnston Canyon Upper Trail

LowerLake CG1296

Campsite op Lower Lake Campground

Dag 14, De rondreis begint alweer aan het einde te komen en we vertrekken vandaag naar onze laatste overnachtingsplaats. Uit het verleden weten we dat Mount Kidd Campground zich uitstekend leent als laatste campground aangezien het dichtbij Calgary ligt en je hier alle gewenste mogelijkheden hebt. Je kunt hier een plaats reserveren zonder voorzieningen maar ook plaatsen met aansluitingen voor water, stroom en afvoer. Indien je de motorhome schoon moet inleveren met lege afvalwater tanks heb je hier alles bij de hand om dat te kunnen doen. Heb je dat afgekocht kun je gewoon nog één keer genieten van een plaats zonder voorzieningen. Er is een klein winkeltje bij met eerste levensbehoeften en souvenirs en -af en toe- is er ook WiFi en GSM bereik. We hebben vandaag ca. 45 km gereden en hebben nog genoeg energie om nog een trail in de omgeving te lopen, die je vanaf deze campground net zo lang of -kort kunt maken als je zelf wilt.

MountKiddCG1347
MountKiddCG2 1343

Mount Kidd Campsite

MountKidd Trail1336

Mount Kidd Trail

Dag 15, In de loop van de ochtend vertrekken we weer vanaf Mount Kidd en draaien HW40 weer op, maar al snel moeten we stoppen aangezien er 5 Big Horn Sheep de highway als rustplaats hebben uitgekozen. Na voorzichtig erlangs te zijn gemanoeuvreerd rijden we verder maar, alsof Canada afscheid neemt, zien we op dat stuk vóórdat we HW1 opdraaien ook nog een beer en diverse herten en Mountain Sheep. Via HW1 rijden we terug naar het verhuurstation in Calgary en na het papierwerk staat er alweer een taxi klaar om ons terug te brengen naar het vliegveld en kunnen we weer terugkijken op een zeer geslaagde rondreis. We reden vandaag nog ca. 140 km.

Kananaskis HW40 1349

Highway 40 Kananaskis



Terug naar boven

Homeknop3


Snelkopp Fotopagina5
© Hans van Oss 2015                             Disclaimer                             Contact