De hele route is beschreven in aaneengesloten rijdagen maar uiteraard kan op ieder moment een rustdag worden ingelast om de omgeving rustig te bekijken, om daarna de route weer op te pikken. De dagelijkse afstanden zijn zodanig dat het ook mogelijk is om dagen te koppelen waardoor de reis in minder dagen kan worden gemaakt.
Route 3, is een route van ca. 3000 km die ons vanaf Vancouver (BC) via de prachtige „Sea To Sky Highway” langs plaatsen als Whistler, Williams Lake, Prince George en Chetwynd naar het begin van de legendarische Alaska Highway in het plaatsje Dawson Creek voert. Van daaruit rijden we via Grande Prairie en Hinton naar Jasper, om van daaruit via Mount Robson door plaatsen als Valemount, Blue River en Clearwater naar Kamloops te rijden. Vanuit Kamloops nemen we highway 1 om via plaatsen als Cache Creek, Lytton en Hope weer terug te keren in Vancouver.
Klik op het nummer voor extra info over de campground: 27-28-29-30-31-32-33-34-35-36-37-38-39-40-41-42-43
Dag 1, Na het afwerken van de papierwinkel op het verhuurstation en het in ontvangst nemen van de motorhome gaan we eerst op zoek naar een supermarkt voor de nodige proviandering. De meeste verhuurders verstrekken een plattegrondje naar de dichtstbijzijnde supermarkt. Omdat we na het provianderen al wel halverwege de middag zijn gaan we op zoek naar een overnachtingsplek die niet te ver rijden is en waar we de motorhome kunnen inrichten en tijd hebben om hem even te leren kennen. We rijden vanuit Vancouver de Sea To Sky Highway nr.99 op in de richting Whistler en stoppen na ca. 140 km op Klahanie Campground in Squamish, recht tegenover Shannion Falls. De afstand Vancouver-Squamish is maar ongeveer 50 km, maar de rest van de kilometers hebben we nodig gehad om vanaf het verhuurstation Vancouver uit te komen. Uiteraard kan het voorkomen dat het verhuurstation in North- of West Vancouver is gelegen waardoor je veel minder kilometers hoeft te rijden naar Squamish.


Shannion Falls

Campsite op Klahanie Campground
Dag 2, Door het tijdverschil met Holland zijn we al vroeg wakker en dus ook alweer vroeg op pad. We rijden verder op de STS highway en genieten van de vele schitterende uitzichten op deze prachtige, gestaag klimmende highway. (Bij het woord highway denken wij Europeanen al snel aan een brede 8- of 10 baans snelweg maar in het westen van Canada betekent het meestal een 2 baans autoweg met tegenliggers, inclusief voetgangers en fietsers op de verharde bermen.) Onderweg komen we o.a. door plaatsen als Whistler, bekend van de olympische winterspelen van 2010, en Pemberton, een plaatsje dat is ontstaan tijdens de Gold Rush in 1858. Een paar kilometer vóór Lillooet stoppen we bij Seton Lake op de Seton Dam Campground, we hebben vandaag ca. 185 km gereden.

Seton Dam Campground
Dag 3, Ook vandaag rijden we alweer vroeg weg en vervolgen onze weg op hw99. We passeren Lillooet en Pavilion en komen op de hw99/hw97 intersection en nemen hier hw97 North ook wel bekend als de Cariboo Highway. We passeren plaatsjes als Clinton, Chasm, 70- 83- en 100 mile House en strijken neer op Kokanee Bay Campground, waar we onze motorhome parkeren op een plaats waar we 10 meter van het water staan, uitkijkend over Lac La Hache, een groot meer waar het hele jaar door allerlei watersport wordt beoefend. We hebben vandaag ca. 225 km gereden.

Kokanee Bay CG langs Lac La Hache
Dag 4, Na een ontbijt op Kokanee Bay CG gaan we verder op hw97 North en passeren plaatsen als 150 mile House, Williams Lake, (mocht je hier zijn in het lang weekend van Canada Day, bezoek dan zeker de WL Stampede, een in de verre omgeving bekend staand rodeo spektakel), Quesnel en nog wat kleinere plaatsjes die de moeite waard zijn om even een stop te maken. Kijk er wat rond of doe er wat inkopen in vaak schitterende lokale supermarktjes. Na een prachtige rit van ca. 290 km door de Cariboo Mountains, door bossen, langs meren en riviertjes, over bergen en door valleien, stoppen we een paar kilometer vóór het plaatsje Prince George op Southpark RV Park. Prince George is een oude handelspost en ligt langs de Frazer River en op het kruispunt van highway 97 en highway 16. (Op dit punt is de route desgewenst in te korten door vanaf hier hw16 te nemen naar Valemount en daar via hw5 de route weer op te pikken vanaf Dag 12).

Rest Area in de Cariboo Mountains
Dag 5, Na eventueel nog wat inkopen in Prince George rijden we weer verder en rijden door plaatsjes als Summit Lake, Bear Lake en McLeod Lake, plaatsjes die zijn vernoemd naar de nabijgelegen meren in dit gebied dat rijk is aan grote en erg veel kleine meren. De weg slingert zich, langzaam stijgend, langs diepe afgronden en door enkele provinciale parken, waarbij we net vóór de op 933m gelegen Pine Pass, de Pacific Standard Time verlaten en overgaan op Mountain Standard Time. Net voor het plaatsje Chetwynd stoppen we na ca. 300 km op Caron Creek RV Park.
Dag 6, Vandaag rijden we naar Dawson Creek, het plaatsje aan het begin van de beroemde Alaska Highway. Deze highway begint bij het Mile(0) bord in Dawson Creek en loopt naar het 2237 km verder gelegen Delta Junction in Alaska. Dawson Creek is een echt prairie stadje dat de laatste jaren een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt en waar je heel goed een aantal uren kunt doorbrengen. Breng vooral ook een bezoek aan het Visitor’s Centre, gevestigd in een museum aan de voet van een oude graansilo. Na dit bezoek rijden we nog een stukje verder via hw43 tot we uiteindelijk stoppen op een mooie campground in het Swan Lake Prov. Park. We hebben vandaag ca. 155 km gereden.
Visitor's Center

Entering Sign

Mile 0 Sign
Dag 7, We gaan vandaag niet al te veel kilometers maken, dus rijden we op ons gemak pas in de loop van de ochtend weg. We rijden verder op hw43 in de richting Grande Prairie door een weids prairie gebied, een heel verschil met de bergen en passen die we passeerden op hw 97. Ook dit prairie gebied biedt schitterende uitzichten, dat is o.a. de charme van West-Canada, de vele verschillende gebieden die je passeert. We stoppen uiteindelijk na ca. 110 km op een campground in het Saskatoon Island Prov. Park, een klein stukje vóór Grande Prairie.

Saskatoon Island Prov. Park
Dag 8, Ook vandaag maken we niet al teveel kilometers dus we gaan eerst op ons gemak wat rondkijken in Grande Prairie en we halen wat streekinfo op in het Visitors Information Centre. Daarna rijden we verder door het mooie gebied tot we na ca. 130 km stoppen op het ca. 80 km vóór Grande Cache gelegen Kakwa River Provincial Recreation Area. Hier gaan we nog een mooie wandeling door het schitterende gebied maken en besluiten meteen maar om hier te blijven overnachten. In dit gebied is geen enkele voorziening dus ben je aangewezen op je eigen voorraad water en voedsel.

Kakwa River Recreation Area

Kakwa River Trail
Dag 9, We rijden na het ontbijt verder op hw40 en stoppen in Grande Cache bij het Visitors Information Centre. Daar worden we te woord gestaan door een zeer enthousiaste medewerkster die ons aanraadt om een stukje terug te rijden op hw 40 en dan net ná de brug een onverharde weg linksaf te nemen die ca. 7 kilometer het bos invoert. Ondanks dat het een schommelende en hotsende rit is, is het zeer de moeite waard om het toch te doen. We stoppen aan het eind van de weg op Sulphur Gates Staging Area in het Willmore Wilderness Park, wederom een overnachtingsplek zonder enige voorziening waar je bent omringt door alleen maar bomen. Van hieruit is een trail uitgezet waarbij je een looppad volgt die je steeds verder Sulphur Mountain op voert, en waarbij je verschillende Viewing Platforms passeert van waaruit je een adembenemend uitzicht hebt over het dal van Sulphur Mountain en op het hoogste platform uitzicht hebt op het punt waar Sulphur River en Smoky River met het nodige geweld samenkomen. Zeer de moeite van de wandeling waard! We hebben vandaag ca. 110 km gereden.

Sulphur Gates Staging Area

Sulphur River

Sulphur Mountain Viewing Platform

Sulphur River/Smoky River
Dag 10, We rijden al vroeg het Willmore Wilderness Park uit wat als voordeel heeft dat je verschillende dieren kunt spotten langs de weg, wij zagen een beer, een moose met een kleintje, en drie herten, altijd weer een prachtig gezicht als je heel langzaam erlangs rijdt en die dieren onverstoorbaar doorgaan met grazen. We rijden vandaag naar Hinton waar we in grote supermarkten onze voorraden weer wat kunnen aanvullen en het Visitors Centre bezoeken, waarna we via hw 16 (de Yellowhead Highway) verder rijden naar het plaatsje Jasper. Daar rijden we naar de 1 km onder Jasper gelegen Whistler’s Campground langs hw93, een zeer grote en midden in de bossen gelegen campground waar de kans op wildlife op de campground naast je motorhome, zeker vroeg in de ochtend altijd aanwezig is. Deze campground is interessant genoeg om hier eventueel een dag te verblijven, het vormt een uitstekende uitvalsbasis naar de vele interessante en schitterende hoogtepunten die in deze omgeving te zien zijn. Om er enkele te noemen: Jasper town, Jasper Tramway, Maligne Canyon, Maligne Lake, Athabasca Falls, Sunwapta Falls, Mount Edith Cavell, kortom teveel om op te noemen, breng een bezoek aan het Visitors Center in Jasper en je wordt op voldoende ideeën gebracht! Vandaag ca. 270 km gereden.

Black Bear
Dag 11, Vandaag rijden we de 1 kilometer terug naar Jasper en nemen daar highway 16 West in de richting Mount Robson. Onderweg stoppen we nog bij Mount Robson Rest Area waar wandel trails zijn en info is te verkrijgen over deze hoogste berg in de Canadian Rocky’s. Na ca. 90 km stoppen we op Robson Meadows Campground, een schitterende in de bossen gelegen campground zonder voorzieningen maar met een mooie trail langs de oevers van Fraser River.

Robson Meadows Campground

Trail langs Fraser River
Dag 12, Na het ontbijt middenin de bossen trekken we verder over hw16 en nemen na een paar kilometer de afslag naar highway 5 in de richting Valemount. Na een bezoek aan het stadje rijden we verder naar het plaatsje Blue River waar we stoppen op de Blue River Campground, een mooi gelegen campground waar we voorzien zijn van alle gemakken als water, stroom en afvoer. Een aanrader is de River Safari, waarbij je met een eco-vriendelijke fluisterboot een uur lang het water opgaat voor een tocht die je tot vlakbij gletsjers en watervallen brengt, en de ervaren gidsen weten je precies te wijzen waar je beren, elanden en adelaars kunt spotten. Het plaatsje Blue River is een typisch plaatsje waar de jongeren wegtrekken en alleen de oudere inwoners proberen te overleven met steeds minder voorzieningen. Het is een mooi plaatsje maar wel erg doods. We hebben vandaag ca. 130 km gereden.
Dag 13, We rijden vandaag verder over hw5 en gaan bij Clearwater het Wells Gray Provincial Park binnen. Ook dit park is een bestemming die je makkelijk kunt uitsmeren over meerdere dagen. Na bezoek aan het Visitor Centre en wat inkopen in Clearwater rijden we het park binnen en komen al snel bij onze eerste van drie watervallen vandaag. We bezoeken eerst Spahats Creek, als tweede de Dawson Falls en ter afsluiting van die dag de overweldigende Helmcken Falls. Dan rijden we verder het park in waarna de weg al snel veranderd in een gravelroad. Op zich is dat niet erg, je komt ze veel tegen in Canada en meestal zijn ze goed onderhouden dus ook voor een motorhome goed te berijden. Na ca. 150 km te hebben gereden vandaag stoppen we op een schitterende plek naast het Clearwater Lake. We hebben hier ook weer geen voorzieningen maar daar hebben we op gerekend dus we genieten hier van de pure natuur.
Dawson Falls

Helmcken Falls
Dag 14, Vandaag verlaten we het Wells Gray Park weer en rijden verder op hw5 in de richting Kamloops. Voorbij het plaatsje Barriere, dat in 2003 geteisterd werd door grote bosbranden die kilometers bos hebben vernietigd en waarvan de resultaten nu 9 jaar later nog steeds zichtbaar zijn, komen we bij het plaatsje McLure waar we stoppen op Pinegrove Campground, een zeer mooie campground die wordt gerund door een jong en enthousiast echtpaar. Vandaag ca. 140 km gereden.

The Pinegrove Campground McLure
Dag 15, Op de meeste campgrounds die we onderweg aandoen is er een mogelijkheid om de tanks met afvalwater te legen en vers water te tanken. Na dit ritueel dat we meestal 's-ochtends vóór vertrek afwerken gaan we weer op weg op hw5 in de richting Kamloops. Net voorbij Kamloops volgen we op de highway crossing highway 1/97 in de richting Cache Creek. In de heuvels ten westen van Kamloops lassen we een koffiestop in aan de oever van Kamloops Lake waar we door ons hoge uitzichtpunt een schitterend uitzicht hebben over een groot deel van het Lake. Ná de koffie gaan we verder en passeren het plaatsje Savona en gaan in Cache Creek linksaf naar highway 1 in de richting Lytton. Na een rit van ca. 180 km door een ruig en heuvelachtig gebied, waarbij we onderweg ook nog een filmlocatie passeren met een authentiek ogend oud mijnwerkers stadje, stoppen we op GoldPan Prov. Park, pal aan de oever van Thompson River. Aangezien wij hier zijn op een moment dat het water erg hoog is, stroomt het water van Thompson River erg snel en wild, hele boomstammen met zich meeslepend. Wanneer we dan op ca. 3 mtr. van het water overnachten geeft dat een speciale sensatie die we normaal gemist zouden hebben.

Thompson River

Overnachting langs Thompson River
Dag 16, We vervolgen onze weg weer over hw1 en ná het plaatsje Lytton rijden we parallel aan de Fraser River in de richting Hope en passeren diverse tunnels, die in de bergen zijn uitgehouwen om überhaupt auto- en treinverkeer mogelijk te maken. Een schitterende weg waarbij je de ene keer de spoorrails ver boven je ziet liggen en een paar kilometer verder weer ver ónder je. We stoppen bij Hell’s Gate, een aanrader als je in de buurt bent. Met de Hell’s Gate Airtram, een kabelbaan met twee cabine’s, kun je naar de andere zijde van de Fraser River waarbij je bóven een wildstromende rivier de canyon passeert. Als je nóg dichter boven het water wilt komen is er ook nog de brug waarbij je over roosters loopt voor nog meer sensatie. Ná deze ervaring rijden we weer verder om uiteindelijk na ca. 140 km te stoppen op Hope Valley Campground in het plaatsje Hope.
Hell’s Gate
Hell’s Gate uitzicht vanuit de airtram
Dag 17, Vandaag rijden we de ca.135 km naar Burnaby, een plaatsje onder de rook van Vancouver. We stoppen daar op Cariboo RV Resort. Dit betreft een (vrij dure) campground die is ingericht op 217 geasfalteerde standplaatsen, v.v. alle mogelijke aansluitingen, met daartussen keurig onderhouden grasperkjes en groene haagjes voor de "broodnodige privacy”! Kortom een plaats waar wíj alleen stoppen om een goede uitvalsbasis te hebben voor een bezoek aan downtown Vancouver, waarbij de motorhome veilig op de standplaats kan achterblijven, en we stroom, water en afvoer bij de hand hebben voor de laatste schoonmaak vóór aflevering. Een taxi zet ons binnen 20 minuten af in hartje Vancouver, "onder” de Steamclock, waarna we Vancouver gaan ontdekken.

Cariboo RV Resort
Vancouver
Dag 18, Vandaag rijden we de laatste kilometers op Canadees grondgebied en zoeken door het drukke verkeer in Vancouver onze weg terug naar het RV verhuurstation (Tip: als je geen navigatie in je motorhome hebt, maak op het Resortkantoor een uitdraai. Voor sommige verhuurstations moet je dwars door Vancouver om helemaal aan de andere kant uit te kunnen komen!). Na het afwerken van het nodige papierwerk staat alweer een taxi klaar om ons naar het vliegveld te brengen. N.b. Alle verhalen die je regelmatig hoort over pogingen tot oplichting van vakantiegangers bij het huren van auto’s, campers e.d. in Europa, hebben wíj in 10 jaar nog nooit ervaren in Canada. Als er schade is moet die worden vergoed, maar nooit is bij ons geprobeerd een oude schade opnieuw door ons te laten betalen! Wíj denken dat Canadezen toch nét iets betere omgangsvormen kennen dan wij in Europa gewend zijn.